Småländska vägskydd: Emarp 1956 (Signaler/säkerhet)
Emarp ligger på sträckan Nässjö - Oskarshamn, och var i varje fall tidigare en håll- och lastplats.
1956 fanns där en korsning med ljudsignaler och gasljussignaler
Nedan en detaljbild på blanktrådslinjen och enruskor/motsv för att markera korsningens läge för snöplogsskötare
Vintern 1955-1956 lär ha varit ovanligt snörik och långvarig
Signaltjänsten har troligen gjort en modifiering av ställbocken, kanske så att vägsignalerna kopplas bort om tågvägslåset är upplåst vid växling på lastplatsen, och så att varningssignaleringen kan startas med en tryckknapp när tåg eller vagnuttagning lämnar platsen efter växling? Antagligen är det signalarnas portföljer som lutar sig mot ställbocken
Samtliga bilder från Sveriges Järnvägsmuseum
Hela tråden:
- Småländska vägskydd: Emarp 1956 -
Gunnar Ekeving,
2009-06-15, 22:19
- Blanktråden - Thomas Tell, 2009-06-15, 23:05
- Småländska vägskydd: Emarp 1956 -
Conny Sernfalk,
2009-06-16, 00:36
- Småländska vägskydd: Emarp 1956 -
HP,
2009-06-16, 07:21
- Småländska vägskydd: Emarp 1956 - Micke Carlsson., 2009-06-16, 09:58
- Småländska vägskydd: Emarp 1956 -
HP,
2009-06-16, 07:21
- Småländska vägskydd: Emarp 1956 -
Hans Wicklund,
2009-06-16, 09:25
- Småländska vägskydd: Emarp 1956 -
PO,
2009-06-16, 18:19
- Högerplacerade vägsignaler - Gunnar Ekeving, 2009-06-16, 21:35
- Småländska vägskydd: Emarp 1956 -
PO,
2009-06-16, 18:19
- Emarp 1955 - stopplykta, K16, tryckknapp - Gunnar Ekeving, 2009-06-22, 00:05