Skånska vägskydd: Klemedstorp (Ystad - Eslöv) (Signaler/säkerhet)
Denna bevakade plankorsning mellan Hurva och Skarhult fotograferades i oktober 1957.
Senast 1959 ersattes den manuella vägskyddsanläggningen av automatiska ljus- och ljudsignaler.
På bilden ovan ser vi hur man satt upp den mobila V-signalen för att fastställa lämplig placering för permanent V-signal. På bilden nedan syns ingen V-signal. Signalavdelningens besök på platsen syftade förmodligen till att förbereda automatiseringen.
Nedan syns att den ovanligt högt placerade vridlyktan tillsammans med bomsignalskärmen är monterad på ena grindstolpen.
Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum
Hela tråden:
- Skånska vägskydd: Klemedstorp (Ystad - Eslöv) -
Gunnar Ekeving,
2010-03-06, 23:46
- Skånska vägskydd: Klemedstorp (Ystad - Eslöv) -
Björn Rundqvist,
2010-03-07, 15:17
- Grindar. Fällbommar Mörby -
Gunnar Ekeving,
2010-03-08, 22:09
- Grindar. Fällbommar Mörby - Björn Rundqvist, 2010-03-08, 23:57
- Grindar. Fällbommar Mörby - Thomas Tell, 2010-03-09, 01:49
- Grindar. Fällbommar Mörby -
Gunnar Ekeving,
2010-03-08, 22:09
- Skånska vägskydd: Klemedstorp (Ystad - Eslöv) -
Björn Rundqvist,
2010-03-07, 15:17