Frågade (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Friday, September 23, 2011, 01:00 (4602 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Men vad som då är kvar av den genuina miljön, det är väl vad denna debatt egentligen handlar om, och är det inte det, borde det vara det. Personligen tycker jag mest att det är bedrövligt att det i ett land som Sverige inte går att hitta ett sätt att bevara [i]en[/i] unikt komplett järnvägsmiljö. Och att det inte föranlett någon större debatt ens.


Du har så rätt, men även i de "unika" kyrkorna byggda före 1940 som per automatik blir byggnadsminnen, tillåts förändringar...

Få var väl emot att posthuset i Göteborg byggs om till hotell, men att det byggs ett (från början var det tänkt två) höghus på innergården skapade häftiga reaktioner (sök på "posthus Göteborg"). Det blev förändringar men nog blir det ett höghus. Inte särskilt vackert, men inte direkt dominerande. Hur som helst var det en förändring av byggnadsminnet av en modell som vi nog kommer att få se mer av. Det tråkiga är när det sprider sig utanför storstäderna och in i t.ex. småstäder av Noras storlek där man borde värna om sin status som turistmål. Jag tycker att man kunde ha hittat en bättre placering av ett resecentrum, jämför de medborgarförslag som lämnats in.
Jag tycker för övrigt att man lyckades bygga en vedervärdig bussterminal i Eksjö, en stad känd för att opinionen där reagerar för minsta förändring.

M.v.h.
Ola


Hela tråden: