Rigida attityder till en krass omvärld (Järnväg allmänt)

av Roger Lundberg, Friday, September 23, 2011, 05:30 (4600 dagar sedan) @ Öster/NOR

Med risk att förbli obesvarad känner jag mig ändå manad att putta in lite ved i debattbrasan. Det verkar ju som om vissa utmärkande skribenter bara strävar efter debatt jämt och ständigt, så varsågoda och reagera på detta;

"If you can´t beat them, join them" är väl ett svar på varför NBVJ är medgörliga i denna fråga om nytt resecentrum för Noras befolkning. Det handlar helt enkelt om att rädda vad som räddas kan, enligt min mening. En förening med dålig ekonomi, och som därtill fått sitt trafiktillstånd indraget, har inte råd med en så kaxig attityd som vissa debattörer. Här gäller det att på ett så bra sätt som möjligt, ändå kompromissa med den krassa verkligheten som knackar på i form av kommunala behov att tillfredställa sina skattebetalare.

Vilken förening, eller för den skull, vilken så kallad riksorganisation, är beredd att axla NBVJ mantel, om den skulle falla?? INGEN!! Tro mig, den sortens insatser kommer att lysa med sin frånvaro nu 2011/2012, precis som den gjorde då NBJ dåvarande Trafikinspektör Ragnar Nordenmalm hade ett upprop till kraftsamling för att rädda miljön och järnvägen i Nora.

Därför står NBVJ lika ensamma som för 31 år sedan, och har i kraft av sin egen övertygelse en väg ut ur dilemmat, och den vägens namn stavas "SAMARBETE OCH KOMPROMISS.

Ni debattglada verkar ju vara så övertygade om vem som gjort rätt eller fel i denna enligt vissa, brännande fråga.

Min fråga till er; Varför sitter ni på läktarna och ropar?? Ner på spelplan med er, och visa hur matchen skall vinnas genom eget handfast agerande, och visa oss okunniga hur man övertygar en liten kommun som Nora, att "INGENTING FÅR RÖRAS ELLER ÄNDRAS FÖR NI BOR JU FAKTISKT I ETT KULTURRESERVAT, OM NI INTE VISSTE DET".

Nu kan ni klippa av mig och raljera litet över min trångsynthet med mera, varsågoda!!

mvh Roger:-)


Hela tråden: