Hur pass moderna.. (Fordon: lok)

av Bertil Bengtsson, Thursday, February 04, 2016, 21:16 (3014 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Man kan nog alltid diskutera vad som är "modernt" och inte. Men jag kan inte annat än att tycka att om E10 skulle varit modernt, så skulle ram, panna, hytt, tender osv, varit svetsade. Cylindrarna skulle haft raka ångkanaler. De skulle ha haft förbränningskammare. Som Bengt skriver, det enda moderna var rullagren. Ja, kanske man får räkna elektrisk belysning också!
Detsamma gäller S1.
Men S1 h a d e faktiskt "moderna" raka ångkanaler, se de "förlängda" slidhusen (sådana fanns också på Ga, Gb - G2, G3, G4, G5, G6, G10). Sliderna på S1 var alltså samma som på de gamla preussiska loken typ G8.2 från 1919. Men sådana slider är fortfarande "moderna", vad jag vet finns det inget modernare (men jag vet inte allting..). Lok som inte har sådana raka kanaler, har krokiga ångkanaler mellan slid och cylinder; ångan måste då ändra riktning 90 gr två gånger mellan slid och cylinder. Engelsmännen kallar det exempelvis för "crooked ports". Varje gång blir det "tvärstopp" för ångan! Tänk om SJ hade infört "cylindrar med raka ångkanaler" av preussisk typ redan med A, B, E och R-loken - vad mycket kol man skulle ha sparat!
Berra


Hela tråden: