Växjö 1979 , OT fråga Z4p Hultsfred och Vetlanda (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Tuesday, April 25, 2017, 12:18 (2559 dagar sedan) @ yngve nilsson

Den Z4p som var i Hultsfred tillhörde egentligen Nässjö lokstation liksom sina kollegor i Vetlanda.När trafiken i Vetlanda nedlades flyttades 321 över till Växjö. Lokomotorn i Hultsfred användes för växling i Hultsfred samt efter att Vetlandatrafiken lagts ner även i lokalgodstågen/vagnuttagningarna till Virserum/Mosstorp men även vid behov om något skulle hämtas i Vena, Tuna eller Spångenäs, de andra stationerna sköttes med lokomotor från Västervik. Trafiken till dessa tre orter var väldigt liten. När Vetlandatrafiken var igång fanns 4 Z4p i Vetlanda och en, 321 i Hultsfred ( 321 var inte multipelkörbar) Vetlandalokomotorerna gick då Vetlanda-Landsbro-Vetlanda-Kvillsfors-Vetlanda. resp Hultsfred-Mosstorp-Gårdveda-Järnforsen-Hultsfred. En dag i veckan bytte man lokomotorer mellan Hultsfred och Vetlanda och då trafikerades hela sträckan Vetlanda-Gårdveda. ( vid denna tid hade dessa sin översyn i Vetlanda)

Tack för detta, Yngve. Återstår frågan vilken Z4p med märkligt avgasrör som ses på bilderna i detta inlägg. 320?

EDIT: Jag kan komplettera med att av de uppgifter jag kan hitta användes 320 och 398 i Vetlanda innan de byggdes om till Z4t. Se denna bild. Därefter kom 397 och 399. Den förstnämnda flyttades senare till Växjö (efter att Landsbrotrafiken lagts ned?). 330 fanns en tid i Hultsfred. Se denna tråd. Var det som komplettering till 321 eller befann den sig någon annanstans då?

M.v.h.
Ola


Hela tråden: