Fråga angående Brobackaspåret (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Per-Åke Lampemo ⌂, Friday, March 21, 2008, 16:26 (5880 dagar sedan) @ Baloo

Läste precis P-Å Lampemos inlägg om rälsvikter och hajjade till på det han skrev om Brobackatunneln. Vadan har man valt att riva spåret i självaste tunneln och när gjordes detta? Om någon orkar eller har lust vore det intressant med en liten snabb bakgrund. Kände att detta var lite av en annan fråga än rälsvikter och rivningstekniker, därav ny tråd.:-)

I sammarbete med SIFU, Älvborgs Län, Alingsås Kommun ville man utveckla turismen i området. AGJ var tänkt som en av de tyngre dragarna i detta sammanhang.

Ett av projekten var att renovera Brobackatunneln för museitågstrafik.
Detta genomfördes åren 1993-94. Man påbörjade museitågstrafik strax efter "Projekt AGJ". Efter ett antal år visade det sig att rälsen i den södra ändan av tunneln var sönderrostad. Det blev nödvändigt att byta ut rälsen i delar av tunneln.

För detta ändamål sökte AGJ och fick beviljat ett bidrag på 175.000 kronor från RAÄ för ett antal år sedan. Tyvärr är tunneln än idag ej färdigställd.
Frågan är om Brobackatunneln någonsin blir åtgärdad för turisttrafik? Jag hoppas givetvis att jag har fel. Man gjorde dock ett försök 2003-04 att påbörja arbetet igen. Tyvärr avstannde arbetet helt i samband med kabelplogningen.

Kanske kan Stig L eller någon annan som var med, redogöra för tanken bakom AGJ turistsatsning och samarbetet med Alingsås kommun, SIFU och Älvsborgs län i början 1990-talet.
Mvh P-Å Lampemo

Låst
2398 visningar

Hela tråden: