Dg 188 har fått framtiden bestämd (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Thursday, October 04, 2012, 11:50 (4223 dagar sedan) @ Ante Svensson


Finns det inte ett annat alternativ? Nämligen att sätta samman loket som ett ej fungerande lok som kan visas i utställningen? Måste allting fungera? Jag tycker som många ovan att det är fel att använda ett trä-D som reservdelslok till stål-D. Vore det då inte bättre att 188 tryggades för framtiden och att man under tiden ställer ut loket med renoverad exteriör och låter interiören vara som den f n är och sålunda behåller möjligheten att göra något av loket i framtiden? Jag anser fortfarande att den ständigt rådande ambitionen att allt ska fungera gör att flera unika fordon ratas därför att de inte (i nuläget) går att få igång. De finns kvar nu, sen ångrar vi oss.

Ante

Loket blir reservlok för Dg 101. Att plocka ihop loket och visa det går naturligtvis, men frågan är om det är värt besväret att plocka ihop det för visning, när Dg 101 finns. Likaså att plocka ihop det som en Dg för 75 km/h. Den blir då väldigt likvärdig Dg 101. Vi har vänt och vridit mycket på denna fråga, och jag upprepar:

-Dg 188 parkeras inomhus precis som den är.
-Alla delar till loket märks upp och samlas för framtiden.
-Vi har mycket reservdelar till D-lok, varför det ska mycket till om vi alls behöver hämta något från 188.
-Vi satsar istället på 101 och 432 och gör de mer tillgängliga. Det blir alltså mer av trä D-lok framöver, men då pratar vi 101 och inte 188.
-Om 101 skulle (gud förbjude) krocka sig ramskev eller brinna upp, så finns det ett lok i reserv som kan träda in eller släppa ifrån sig viktiga komponenter.

Mvh Henrik Reuterdahl, SJVM


Hela tråden: