Blandat tåg på smalspåret (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Thursday, September 08, 2016, 14:33 (2786 dagar sedan) @ yngve nilsson

Blt 3821 Hultsfred-Växjö
bestod 1964 av Tp-lok+Gp+BDFo10p691+Bop 737+742+Fp+någon eller några Gp eller Gspvagnar.Vanligtvis växlade de i Virserum och Åseda. Postvagnen var inte bemannad i detta tåg men det medfördes post (Fkmb) till Virserum och Triabo samt från Åseda till Klavreström och Braås.

Jag tittar i grafen för 31 maj 1964.
a) 352 hade 7 min och 3821 8 min uppehåll i Virserum. In- och urväxling av styckegodsvagn med tågloket? Svelast tog över styckegodset först från juli.
Vagnslast bör ha skötts med Hultsfreds lokomotor och överföringsvagnar (växling
senare på dagen).

b) Vad slags koleldad industri fanns/funnits i Hultanäs? 3821 hade bara minutuppehåll, varför vagnutbytet knappast var dagligt. Man "tog förseningen"
de gånger man växlade där. Viss buffert fanns i 15 min uppehåll i Åseda
Vilken växling förekom där?
H. blev håll- och lastplats 1962 och avbemannades 1967-01-01.

c) Gick kolvagnarna till Klavreström till Växjö och vände? 3821 hade endast
"hjuluppehåll" (Under 1 minut) i Ksm och fr o m 31 aug spetsmöte med
356 i Växjö. S k dubbeldragning av enstaka vagnar kan vara ett rätt prisbilligt
alternativ.


Hela tråden: