Urlastning av cyklar 1981 - men var? (Fotografier/bildfrågor)

av Bobo L, Saturday, March 18, 2023, 17:15 (397 dagar sedan) @ Harald

Under min tid i Pinan åkte jag en gång till Malmö. Som jag minns så var det full sula, 110-115 km/h. Det var en bokstavligen omskakande upplevelse :-)

Som påpekats kunde man ju få fartupplevelsen på även andra banor, vare sig det var skyltat så eller inte. Dessutom gick ju breda Y-benollor på mera stambaneliknade sträckor också, tex

1)
Karlsborgsbussen som ju emellanåt gick annonserat ner till Falköping.

2)
Kinnekullebussen som ju understundom gick upp till Hallsberg.

3)
Nämnda fd BKB-bussar utgick ju från Malmö oå, och från Malmö upp till i vart fall Hässleholm var det ju full körledning som gällde, dessutom inte sällan med 4,6 eller till och med 8 vagnar i tåget.

4)
Räsbussarna på Uppsala-Enköping utgick ju från Västerås de sista ca 50 åren, hade man tur kunde man alltså åka även sträckan Enköping-Västerås med rälsbussen.

Någon tur, någon dag i veckan, gick dessouom av för mig outgrundlig anledning Uppsala-Sala-Västerås istället. Då blev det också åka av.

5)
Jag har någon gång åkt rälsbuss från Hallsberg till Skövde. Om det var normalt med Y6/7 i det tåget, eller om det gick som ersättning för nått annat vet jag inte, men undan gick det.


Annars är det bara två gånger jag varit riktigt bekymrad för om åkdonet skulle hålla sig kvar på rälsarna. Den ena gången var en resa från Övertorneå till Karungi med ensam Y7/8. Där satt vi verkligen och höll oss krampaktigt i vad som helst som var tillräckligt stabilt alltmedan allting som inte var sjöstuvat studsade omkring i vagnen. Rodeo!

Den andra gången var samma upplevelse på Central line i London, den yttre delen av sträckan ut till Heathrow-flygplatsen. Yiiihaa!


Hela tråden: