Urlastning av cyklar 1981 - men var? (Fotografier/bildfrågor)

av Lennart Petersen, Monday, March 20, 2023, 19:29 (396 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

[image]

Här sker urlastning av cyklar från ett X16-tåg i juni 1981.
Bör vara mellan Gävle och Kilafors men okänt exakt var. Någon som kan identifiera stationen?

Mvh Gunnar


Kolla lapparna som hänger på cyklarna. Är det poletteringslappar?


Ja , minns när jag då och då polletterade min cykel på. Halmstad-Bolmen.
Man köpte en polletteringslapp på stationen , och. förmodligen. även fätdbiljett.
Det. var en ståltråd som man virade fast på cykeln också ställde man den på plattformen och tågpersonal lastade på och av cykeln.


Nja, på biljettexpeditionen köpte man en färdbiljett och en resgodsbiljett. På resgodsexpeditionen visade man upp båda dessa dokument som klipptes med en speciell tång som gav ett hål med fem kanter, ungefär som en pil. Anledningen var att man inte skulle kunna pollettera resgods flera gånger på samma färdbiljett eftersom pollettering var mycket billigare än att sända varor som expressgods. Därefter fick man ut en adressetikett och här sviker minnet mig om vilka uppgifter som skulle fyllas i. En kopia på adresslappen erhölls som kvitto. Hur man till sist avlämnade det adresslappsmärkta resgodset berodde nog både på vilken station det var och föremålets storlek. Det normala var att man avlämnade resgodset över disken vid resgodsexpeditionen.

Men nu beskrev jag. just hur det gick till på. Halmstad Östra och Bolmenbanan.
Man köpte polleterringslappen. i biljettluckan (gammaldags med draglådor). Med den tillhörande ståltråden lindade man fast den på cykelstyret och ställde upp cykeln på plattformen.


Hela tråden: