Termen "Museifordon" (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Claes Thure Moberg, Monday, October 19, 2009, 19:53 (5305 dagar sedan) @ morrgan

Jag förstår inte resonemanget med att kommersiell skulle vara i motsättning till museal. Om någon smart idealist klarar av att tjäna pengar på att köra trafik med ett ångtåg i original från "anno kallt" så blir väl inte det ångtåget mindre historiskt intressant för den skull. Eller ........

Jag tycker att problematiken kommer in när man måste kompromissa mellan det ursprungliga och det praktiska för att få tåget användbart i en modern tid. Men även där är jag pragmatisk och är beredd att acceptera ganska mycket.

Jag anser att termen museal måste överlåtas till sådana tåg som i all huvudsak representerar en bestämd tidsålder, i original eller replik. Det vill säga att man kan säga att så här kunde ett tåg ha sett ut år 1950, 1930, 1900 eller kanske 1850.

Även om de inte är i original så "kunde" de ha förekommit vid en bestämd tidpunkt. Dess värre kommer vi då till föremål som är svåra att använda i ett modernt samhälle. Annat än just som museitåg som "luftas" någon gång då och då eller som används i väldigt speciella miljöer. Huruvida de då används kommersiellt eller ej tycker jag inte betyder något som helst.

Alla de andra gamla tågen kan man hellre kalla "traditionståg", "gammeltåg" eller något liknande. Även om de termerna kanske inte är lika kommersiellt gångbara som just museitåg.


Hela tråden: