De första Z4:orna... och de sista. undringar. (Fordon: lok)

av Markus F, Tuesday, June 03, 2008, 14:32 (5768 dagar sedan)

Med anledning av SRJmf:s jubileum och bilderna på urtrucken så började jag fundera på våran därhemma. Tvåan i ordningen, UHB 703.

Då började jag fundera, vilka mer kan sägas är de "Första" Z4p?
Om man får anta att dessa maskiner utan kylarprydnad var först så kommer jag på fem stycken. SRJ 1, UHB:n, Böksholm, Skärblacka och NklJ 1. Var det i den ordningen eller hur tillerkades de? var det fler som sådes till privata företag? När kom kylarprydnaden?

Och så en grej i andra änden. Jag har för mig att jag hört om NKlJ 2 att den dels är den sista sportmodellen, dels är den enda sportmodellen som inte är multippel. Stämmer det?

En samling dumma frågor. Hoppas någon kar kloka svar.

Jaja... för protokollets skull då... "Hemma" är lokstallet i Skara. Och vad det loket egentligen ska ha för nummer vet jag inte.
Jag har hört Ms 3, UHB 307 och UHB 703. Jag säger munkforsarn.


Hela tråden: