De första Z4:orna... och de sista. undringar. (Fordon: lok)

av Markus F, Wednesday, June 04, 2008, 08:45 (5767 dagar sedan) @ Ola Almquist

60/1948 SRJ 1
61/1948 UHB Ms 3
62/1949 SJ Z4p 248
63/1949 SJ Z4p 249
81/1951 SJ Z4p 261
84/1951 SJ Z4p 264
87/1951 NKlJ 1
88/1951 Böksholms bruk
89/1951 Fiskeby AB, Skärblacka
99/1952 SJ Z4p 316
100/1952 SJ Z4p 317
103/1952 SJ Z4p 320
112/1953 SJ Z4p 331
118 - 132/1956 SJ Z4p 397 - 411
133/1956 NKlJ 2
181/1959 Katrinefors AB 1
182/1959 Katrinefors AB 2

Någon kan säkert fylla på. Var hela serien 60 - 112 Z4p/Z4t? Nummerserier Z4t 226 - 229, Z4p 230 - 232, 256 - 266, Z4t 307 - 310, Z4p 311 - 324, 327 - 331.

M.v.h.
Ola

Ah, det var belysande. Jag var helt övertygad att NKlJ 1 måste varit väldigt tidig, men av tillverkningsnumret framgår att den tillverkades en bra bit efter Z4p 256 som enligt anders Jansson var den första med oljekylare fram. Uppenbarligen var det nåt slags tillval då.

Så det fanns alltså 4 "urtruckar", SRJ 1, munkforsarn, och GJ 1 & 2.

Från SJ 230 får man väl anse att modellen fick sitt nuvarande utseende. Eller?

Tillverkningsnummer var i alla fall
Z4t 226- 229; 72-75 Z4p 230-232; 69-71, 256-266; 76-86, Z4t 307-310; 90-93 Z4p 311-324; 94-107 och 327 - 331 ; 108-112

Ja, jag har Anders Janssons Pdf:er. ok?


Hela tråden: