-- "Tack för svar" -- några fler frågor. (Järnväg allmänt)

av Niklas O, Tuesday, September 26, 2017, 15:22 (2405 dagar sedan) @ Niklas O

Stort tack för svaren och länkarna.

Det fanns då på några enstaka ställen med ånglok kvar 1967. Nere i Nässjö-Jönköping och runt Stockholm-Uppsala verkar det ha funnits.
Uppsala är ju lite intressant. Antar att de kanske inte drog tågen Stockholm-Uppsala, utan kanske mer mot Österbybruk, Gimo och mot Gysinge. Hade det blivit normalspår ner till Hallstavik redan 1967?.

Hur såg det ut på Inlandsbanan vid denna tid, fanns några där också i trafik? Östersund var ju en stor ångloksstation och hade väl huvudsak "E-lok" i dess olika utföranden. E-lok gjordes ju bl.a. för mindre banor med lågt axeltryck om jag minns rätt.

Att en E-maskin drog lgt Nässjö-Vaggeryd-(Oskarshamn?), hur var det Kalmar-Blomstermåla-Mönsterås-Hultsfred. Där hade väl vid det här laget det mesta av dragkraft ersatts av T43. Smalspåret var ju stort i Småland långt in på 80-talet, men normalspåret finns också i Småland.

Sedan runt Dalarna och södra Inlandsbanan hur bedrevs trafiken där.

Niklas [image]


Hela tråden: