Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964 - Två bilder Ängbytåg (Bana)

av Gunnar D, Friday, June 29, 2018, 07:54 (2128 dagar sedan) @ Mr H

[image]
[image]

Ja det där med slingningen runt Kulsprutan ställde till det. Om tidigare tur inte hunnit avgå från avgångshållplatsen var det ju bara att ta ett ärevarv runt Kulsprutan och då blev det fel som Harald nämner. Det hände dock att en spetsvändande förare vid Fridhemsplan under svordomar fann en B24 med B-änden sist och fick backa ut och ta ärevarvet. (Tyvärr så kunde man inte ta Kulsprutan runt åt andra hållet då det inte fanns någon förbindelseväxel Hantverkargatan-S:t Eriksgatan åt det hållet).

Men det var nog ändå sällsynt att det hände vid Fridhemsplan. Gällde ju tvåvagnarståg förstås och B23 användes ju mycket på linje 14 och där fanns ju ingen manöverhytt. Så då borde man ju haft mer rutin att köra runt med tvåvagnarståg än att spetsvända.Rutinen var för tvåvagnarståg i lågtrafik A24+B23/B24 i fyra turer och A24+A24 i två turer. Innan em högtrafik byttes de två motorvagnsturerna ut mot A29-tåg och dessa fyra A24 ställdes upp vid portvaktshuset och blev då kopplingsvagnar till de fyra släpvagnsturerna. Ganska så listigt egentligen om man nu kunde leva med att trafikanterna fick omaket att byta tåg!

//Mr H

Övre bilden visar A24+B24 "felvänt" vid Årstadal 23 aug 1963.

Det var väl totalt fyra turer i lågtrafik och sex i högtrafik?
Undre bilden visar ett A24-tåg där resenärerna får byta till A29+B29+B29 vid Brännkyrkahallen 24 okt 1963.

/Gunnar


Hela tråden: