Växelförreglingshävstång & tidig signallering på dubbelspår (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Lilienberg, Wednesday, February 13, 2019, 10:05 (1900 dagar sedan)

I ett av de dokument över Örtofta som jag publicerade igår, står det så här om det ställverk som Örtofta fick i samband med dubbelspåret:

..och var utrustat med 2 tågvägshävstänger, 4 signalhävstänger, 1 växelförreglingshävstång och 4 växelhävstänger, vardera omläggande 2 växlar.

Det får mig att ställa två frågor (eller egentligen fyra): På vevställverk var växelvevar blå, förreglingsvevar gröna, signalvevar röda och spårspärrsvevar bruna. Användes samma färgkodning på hävstångsställverk? I så fall, vilken färg hade växelförreglingshävstången?

Uppenbarligen hade Örtofta vid den tiden fyra signaler. Var det så att det var strikt vänstertrafik med en infartssignal och en utfartssignal på varje vänsterspårspår, eller var det enbart infartssignaler, men på såväl vänster- som högerspår, eller var det endast infartssignaler på vänsterspåren + infartssignaler vid banorna från Kävlinge och Harlösa?

Var överhuvudtaget högerspårstrafik tillåten vid den tiden? I så fall, hur hanterade man detta? Genom att tågklareraren visade rörlig stoppsignal och framåt?


Hela tråden: