VGJ efter 1967 - fordonsunderhåll? (Byggnad)

av K Lemming, Tuesday, March 01, 2022, 20:55 (879 dagar sedan) @ Markus Frisén

Snarare ska man väl säga att Skara blev ensam placeringsort för rälsbussar efter 1967. Rälsbussgaraget byggdes 1945 och verkstaden 1919, båda användes fram till 1970.

Angående Göteborg...
Odinstallet saknade vändskiva det sista och bara en stallplats kunde användas, där stod (väl) VGJ 31 65-67 men det fanns en påbyggnad med två spår som borde varit en verkstad för enklare underhåll. Jag har sett en bild på stallet från 1967 med en YBo5p som kurar där inne.

Innan 1961 fanns också en större verkstad ute vid Marieholm, men den har jag fattat som att den inte användes så mycket av SJ, särskilt inte efter dieselfieringen.

Tack för svar om hur det låg till. Ser att jag missat ett ord i mitt förra inlägg, skulle stått, "Blev det enbart Skara....".


Hela tråden: