När började Ra och Rb gå på mellersta Norrland? STAX? (Järnväg allmänt)

av Oskar F, Sunday, September 30, 2018, 21:33 (2035 dagar sedan) @ BD

En annan sak jag funderar på är vilken axellast som tilläts på Ostkustbanan vid tillfället. Under 1950-talet tilläts enbart 15 ton vilket var en anledning till att ombalanserade Da-lok skötte mycket av tågtjänsten efter elektrifieringen. Rälsbytet Gävle-Sundsvall från 34 kg/m till 43 kg/m färdigställdes 1959 (Palén (red.), 1977) varefter man sannolikt kunde höja axellasten (till 18 eller 20 ton?). Även Ra-loken har moderat axellast, medan Rb-loken har 18,5-19 tons axellast. Var det något problem på 1960-talet, på Ostkustbanan eller mot Östersund?

Nog kördes det med högre axellast än 15 ton på OKB söder om Sundsvall på 1950-talet. B-loken hade 16 ton axellast och litt G6 17 ton. Med rälsvikten 34 kg/m gick det tydligen utmärkt

Var det generellt 17 tons tillåten axellast, eller 17 tons största lokaxellast med begränsad hastighet? Har sett någonstans att ombalanseringsmöjligheten för Da (5 x 15 tons axellast istället för 12+17+17+17+12 ton) var tänkt för nyelektrifierade sträckor under 1950-talet, och Ostkustbanan var en, Borås-Alvesta en annan (men jag kan inte ange någon källa så det vore intressant om någon kunde bekräfta eller dementera).


Hela tråden: