Diverse lok och uppställningar i Nässjö trakten (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Friday, April 18, 2008, 14:44 (5852 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Min bekant som varit inne i Grimstorps lokhus var nog även inne i Nässjö Ul, där stod det nog något annat innan det blev torrluftskonservering där.
Min koppling till Äng är nog för att det var i trakten av Äng det var, speciellt om man tog sig dit 'spårlöst'. Nässjö Ul var väl det korrekta SJ-namnet.

E 1042 stod enligt tidigare trådar i Älmhult i början av 60-talet men rustades upp i Åhaga 1964 med ny panna 2564 och kom väl sedan till Nässjö.

Användningen av södra stallarna var nog mest som allmänt förråd efter att HNJ förstatligats, så några lok stod nog där innan Ba tog över. SSBmf erbjöds stallarna runt 70 men tackade nej, då fanns skivan kvar.

Lokhuset vid lokstationen placerades där för ångkranen och fanns kvar sedan den nya kranen kommit, den var dock för lång så den stack ut en del. Ångkranen stod på spåret bredvid med presenningar ett tag men fick tillbaka sitt hus ett tag när den nya reparerades. Sedan blev det annat lokhus. När lokhuset revs vet jag inte, jag flyttade från Nässjö 1979 efter att ha varit sparsamt boende där sedan 77.

E 1074 och B 1281 har jag inga specifika minnen av, men på den tiden tittade jag inte så mycket efter nummer. E 1042 skall däremot varit det sista lok som fanns i stallet 1972. B 1135 skall ha ersatt månraketen men blev nog själv ersatt av modernare dieslar efter några år.
1783 minns jag däremot för att det var annorlunda (tanklok alltså). Att det var trecylindrigt hade jag däremot ingen aning, och som tidigare tråd visat så visste inte all lokpersonal det heller...

Att stå på bron över spåren när något av ångloken var på vagnuttagning till Bodaberg/Malmbäck var något att minnas. De hördes ganska väl eftersom det är motlut förbi Åker där jag bodde. Även 'månraketens' speciella ljud kommer jag ihåg. Vi hade inga järnvägare i släkten (trots att vi bodde i Nässjö) och några närmare informationer fick jag inte förrän 73-74 när jag började hänga på lokstationen mera allmänt. Men då var det inte så mycket kvar av ångloken förutom Tyr, ångvagnen, Tb 864 och passerande lok fvb Vislanda. Några klarade sig, t.ex KJ 17 som stod några dagar i Nässjö på väg till Kalmar.


Hela tråden: