Några gamla Örebrobilder - 1967 (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Thursday, November 26, 2020, 15:44 (1247 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Kommer jag ihåg rätt att NBJ under tidigt sextiotal hade sin busstation inne på en gård vid Olaigatan ?

Ja, tillsammans med Weidermans i Kumla (Huvudlinje Kumla-Örebro): Som var det enda av de "gamla" örebrobussbolagen, som blev kvar efter länstrafikreformen: Örebro Läns Regionaltrafik AB körde självt sina bussar fram till 1988 års trafikpolitik. Liksom SL övergick man därefter till upphandling.


När vi är inne på bussstationer i Örebro:

- Varifrån gick Södra Hjälmarsstrandstrafikens bussar innan dom flyttade till "nya bussstationen"? Det var också på en innergård vill jag minnas, men kanske inte på Olaigatan.

Vid närmare eftertanke gick även de från Olaigatan. Från en annan bakgård (Slottsgatan) körde Oscar Åkerstrand i Lindesberg dit via Frövi och en västlig väg. Och Östernärkes Omnibustrafik till Närkes Kvarntorp, Pålsboda och Brevens bruk. Båda två och Weidermans konkurrerade med tåg.

Vid Örebro C fanns två stationer, norr resp. söder om Västra Nobelgatan (Den under spåren).
I "norra stationen" - en trälänga - fanns SJ Buss. I "södra stationen" fanns två av Gustavson-koncernens bolag: Linjetrafik till bl a Arboga, Fellingsbro och Kumla (Annan väg än Weidermans). G:s konkurrens med tåg var den "maskerade linjetrafiken" till Stockholm: Maximala tre dagar i veckan under rubrikerna shopping- och veckoslutsresor.

G. hyrde på SJ mark. Efter en tvist flyttade de 1959 stationen till sitt garage vid Viktoriagatan. I stadsdelen Väster.

"Hjälmarstranden" trafikerade bl a centralorten Odensbacken.


Hela tråden: