S1 1929 Varför finns inte detta lok kvar (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Bredäng, Sunday, August 07, 2022, 10:32 (62 dagar sedan) @ Olof W

Man kan ju också fundera i detta sammanhang varför S1 loken de nyaste inte behölls i beredskapslokparken de var ju ändå 20 stycken, de nyaste och oberoende av vändskivor. E10 loken behölls ju trots att de var 6 (kvar av 10) så de var ju inte för få. Inte mycket klenare än E/E2 och användbara på de dassiga linjerna i Norrland. Då hade ju fler levt idag. Synd.


I denna förenings årsbok fanns för ett antal år sedan en artikel om inlandsbanan där det stod att det redan från början fanns en baktanke om att E10 skulle användas på inlandsbanan under krig/kris för inlandsbanans funktion som kriskomplement till norra stambanan. Det skulle kunna förklara varför E10 hölls i beredskap fastän de var så få.

När det gäller val av vilka fordon som ingick i beredskapsreserven skall man tänka på att de skulle ersätta ellok. Jag tror att S1 var lite för liten för att platsa i reserven även om de var nya. Sedan fanns det väll också ett visst missnöje med loktypen inom Sj.

Spekulerar
Olof

Hade man till E10 lagt E9'orna hade man haft fler till stor del lika lok. Det mesta inkl pannorna var i princip lika (en E10 hade ett tag en E9-panna) och sen största skillnaden var väl tendrarna samt rullager.
Valet vad som skulle sparas och inte verkar baserats på administrativa saker mer än tekniska varför E5'orna som egentligen var lika SJ E ändå offrades.
S1 var nog ointressanta i sammanhanget, inga tanklok sparades ju som beredskapslok.
Även G-loken slopades trots att ett av de fått pannbyte strax innan.


Hela tråden: