Bjärka Säby frågor. Skylt bilder. Låsta tågvägar vid utfart? (Järnväg allmänt)

av Leif B, Saturday, November 08, 2014, 14:31 (3458 dagar sedan) @ Leif B

---

Klippte in svaret från dit förra inlägg
Kanske "1+" ska vara "sp 1+"? Det är är mycket troligt och det betyder också att vx1 i detta samanhang ligger också i + och behöver inte nämnas på skyltarna.


Nej, det är inte troligt. Det finns det ingen låsvev för enbart spärr I och dessutom betecknas spårspärrna med sp plus romersk siffra. Det är något mysko med växel 1. 1+ är också med som villkor för tågväg från Kisa till spår I, men enda sättet att låsa växel 1 i + är att ställa infartssignalen i kör med en vinge och det kan man ju inte ha gjort.

---

Men om nu spårspärr I är placerad där du så övertygande argumenterar för, så borde den ju låsas i plus inte bara vid tågväg från Linköping till spår 1 (a1), utan även vid tågväg från spår 1 till Linköping (fI).

Du har ju visserligen rätt i att den inte kan låsas separat men den borde ju låsas med låsveven "8/spI+/spII+". Eller hur?


Javisst, men då borde det ju stå så även för utfartstågvägen och inte bara för infartstågvägen eller det borde åtminstone stå spI+ och inte bara 1+, för 1 betyder växel 1.


Nu är min erfarenhet av vevställverk begränsad till några få, varav Bsä inte ingår, men vid infart krävs väl ibland (alltid?) att medväxel bortom infartstågvägens slutpunkt "ligger "rätt", dvs i detta fall krävs att växel 1 ligger i + för att ställa infartstågvägslinjalen till infart från Kisa. Vad gäller utfartstågväg så kontrolleras väl egentligen ingenting i ställverket, det är väl i princip bara en nyckel i ett K15-lås, som möjligtvis har beroenden med vägskydd och spårledningar utanför utfartssignalen.


Det framgår tydligt av bilderna som Hans länkade till att det finns tågvägslinjaler även för utfartstågvägarna och att dessa förreglar växlarna i tågvägen.

Förresten, en station med motväxlar även i utfartstågvägarna måste väl haft dessa låsta även om stationen inte hade utfartssignal. Eller tänkte man inte så förr?

I Bjärka-Säby måste man ju passera en motväxel (vx 9) vid utfart från spår 2 mot Åtvidaberg eller Kisa. Motväxlar i utfartstågvägen måste ju funnits på de flesta grenstationer och dessutom många ststioner med industrispår.


Hela tråden: