Xoa5 i Skandiapilen (Järnväg allmänt)

av Sven Malmberg, Sunday, June 24, 2018, 14:26 (2135 dagar sedan) @ Sven Malmberg

Först en kommentar om dragkraften i Skandapilen. Enligt tidtabellsboken del A för 9 Ts giltig from sommaren 1954 medgavs att Dk fick gå i Skandiapilen, tågen 21 och 22 samt tågen 42 och 61 med 100 km/h söder om Göteborg. Xoa5 hade tidigare också gått med 100 km/h sträckan, men hastighetsuppgifterna för Xoa5 försvann från Del A 1955.

Övriga F- och D-loksdragna snälltåg på VKB fick gå i 90 km/h.

Detta bekräftas också av tidtabellsboken del B giltig fr.o.m. den 10 juni 1954.

Åter till min ursprungsfråga:

Hur och var underhöll man den/de båda Xoa5 som genom omlopp 1054 var skild från de övriga Xoa5-omloppen? Fanns det ens en hall i Malmö som kunde härbärgera en Xoa5? Som någon mycket riktigt påpekat, underhöll man Xoa4 i Malmö men dessa var bara drygt 20 m långa att jämföras med Xoa5 som var dryga 72 m långa.

Revisioner är en sak - då kan man köra fordon land och rike runt - men jag tänker på enkla och frekventa saker som tillsyner och översyner. Rimligen åkte man också på ett och annat hjulbyte. Hur gjorde man då? Hade man lyftar som klarade en Xoa5?

Tacksam om någon kan peka på referenser som underbygger det svar jag söker.


Hela tråden: