Smalspår (Järnväg allmänt)

av Lennart Fransson, Monday, October 31, 2022, 07:51 (544 dagar sedan) @ PeO

Om man leker med tanken att malmbanan byggts med (säg) 1067-geometri och i pricip krävt nyanläggning för att bredda, hade man då gjort det?


Förmodligen inte.
Exempelvis kan man ju jämföra med malmbanan Sisen-Saldhana i Sydafrika som kör längre och tyngre malmtåg än vad som går på Malmbanan.


Man kan också jämföra med Schweiz, exempelvis Rhätishe Bahn/Viafer Retica, där man igår körde ett 1910 meter långt, runt 3000 ton tungt persontåg med 8600 passagerare på en meterspårig bana med 3,5 % lutning.
Här är det topografin som omöjliggör normalspårets krav på utrymme och vägar med plats för fordon av vår storlek. Blandade tåg förekommer, än mer på grannbanan söderut, där lutningen till största delen är 7%. Inga höghastighetståg, det handlar om att överhuvudtaget kunna komma fram.

Nu var det väl 150 passagerare i tåget, som mer eller mindre rullade nerför den 25 kilometer långa sträckan mellan Preda och Alenau manövrerat av 7 lokförare eftersom tågsätten bara går att multipelkoppla 4 och 4. Rent praktiskt förstår jag att man nu innehar ett rekord, och fick bevisat att det gick att genomföra, men vad är värdet för RhB förutom publiciteten?


Hela tråden: