Modell av sj T6 (Järnväg allmänt)

av Micke Carlsson, Monday, November 21, 2022, 00:59 (12 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Helt rätt, en ingenjör från Motala bodde i en husvagn nere vid stall i Nässjö. Loket gick då följande berättas med ett lokalgodståg som kom till Hultsfred och gjorde en avstickare till Målilla.

Motalaingenjören åkte alltid med, men gick på hotell Hulingens restaurang och åt lunch medan loket fortsatte till Målilla. I växlingen där brukade loket storkna, med värme- eller andra problem. Då ringde man till Hulingen och ingenjören som till dess hunnit äta färdigt. Så tog han en taxi till Målilla och återställde vad som nu behövde återställas för fortsatt drift. Sedan åkte man tillbaka till Nässjö. Likadant varje gång.

Loket ägdes ju av Motala och SJ-förares feta fingrar fick inte röra vid något tekniskt. Därav denne ingenjör. Därför gjorde man allt i sin makt för att köra sönder de båda Thermo-loken, som ju hade en svaghet i sin mekaniska kraftöverföring med en gasturbin som tog 2 minuter på sig att stanna innan körriktning kunde läggas om. Man lade om den direkt istället, "för så kan man göra på ett SJ-lok".

Berättat av en f d lokstationsföreståndare i Nässjö som på den tiden var förare på loket vid dessa Målillaresor.

Låst
504 visningar

Hela tråden: