Modell av sj T6 (Järnväg allmänt)

av K Lemming, Monday, November 28, 2022, 20:46 (513 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Jag håller med TKO, vi behöver fundera över "verkshöjden" både beträffande kvalitet och förebild på just den här modellen. Jag hade gärna haft den hemma, men prislappen avskräcker. Så märkvärdig är den inte och 1:20-modeller av lok är inte superovanliga. Ett lokalt museum eller en entusiast djupt nere i träsket är nog rätt hemvist för en modell av ett uddalok som inte betydde något varaktigt för järnvägens utveckling. Det är dessutom inte den enda modellen av samma lok i större skala från samma tid.

Ok, känner du till att det finns fler exemplar av modellen från tiden den tillverkades så är denna modellen absolut inte unik. Själv har jag aldrig sett eller hört talas om någon.

Nu vet jag inte vad auktionen slutade på, länken visar inte vad slutpriset blev. Men 6000:- var den uppe i iaf, vilket jag inte tycker är extremt om man har intresse av sådana modeller. Jämför med vad ett "massproducerat" H0 lok kan kosta. Denna T6 modell är förmodligen handgjord helt och hållet.

Hade jag själv haft intresse av 1:20 modeller hade jag kunnat tänka mig att lägga 6000:- på den, men det hade varit på smärtgränsen, mycket mer hade jag inte lagt.

Låst
507 visningar

Hela tråden: