Men Ante (Fordon: allmänt)

av Niklas B, Wednesday, October 21, 2009, 11:21 (5302 dagar sedan) @ Ante Svensson

Jag har inget problem med det där med motorvagn 33. Jag har ärligt talat ingen susning om vem som äger denna idag, men det är inte RBv och det innebär ju att ägaren när som helst i teorin skulle kunna sätta in den i någon form av trafik. Är den då ett museifordon på lördagarna och reguljärt fordon mån - fre? Hur ska TS kunna göra en bedömning av 33:an som fordon? Ålder? Jamen den går ju reguljärt fem dagar i veckan! Märkning? Ja men likafullt så rullar den i morgontåget med trötta pendlare osv... Om den förvaltas av RBv som har status som museitågsutövare så är det klockrent! 33:an är ett museifordon som förvaltas av en museiförening och den rullar inte i den reguljära trafiken.
Ante

Nej. Det måste finnas en möjlighet att välja den form som t.ex. RBV/SL (just denna är irrelevant för att SL bestämmer själva, men jag tycker det är en attraktiv lösning på normalspåret också) har valt:
Att man använder en professionell trafikutövare och själv bara står för underhållet. Det är bekvämt med den lösningen för att man slipper väldigt mycket administration (men givetvis behöver man underhållsplaner och ett väldokumenterat underhåll, annars tar ingen TU i fordonen ens med tång). Det finns inget egenvärde med att varesig äga fordon eller ha eget trafiktillstånd om det finns andra som är "bättre" på det.
Till exempel - som jag skrev innan, antag att SJ skulle vela ha ett museitåg. Klart det ska få vara lika mycket museitåg som om det ägdes av skåj så länge syftet var detsamma.
Eller t.ex. att SL fortsätter äga X1:or att ha som museifordon. Varför ska det omöjliggöras/få en sämre status bara för att det inte är "amatörer" som äger dem?

På samma sätt som du tycker att SL skulle kunna använda veteranfordonen i ordinarie trafik (det händer från och till, men primära syftet är att visa upp fordonen) skulle skåj kunna skaffa sig ett Ma eller Rc-lok och ett gäng lämpliga vagnar och köra veckoslutstrafik.
Extremerna finns alltid, men att tvinga anslutning till en viss riksförening och därmed omöjliggöra ett antal organisatoriska upplägg ger klart fler nackdelar än fördelar utan att det hjälper särskilt mycket. *)

Varje organisation behöver ändå tillstånd för att köra med sina olika fordonstyper, jag ser inget problem med att man ansöker om att litt XY används i verksamheten som museifordon för att deras syfte är att förevisa gammal teknik. Det blir rätt fort uppenbart när trafiken bedrivs på ett annat sätt.

*) När jag var aktiv i RBV styrelse diskuterade vi medlemskap i någon riksförening men konstaterade att det inte finns någon anledning om man inte har trafiktillstånd, försäkringar mm mm. Allt detta har "andra" och är reglerat i kontrakt.


Hela tråden: