"Museifordon" - ny omgång (Fordon: allmänt)

av NerdBoy, Wednesday, October 21, 2009, 19:19 (5303 dagar sedan) @ Ante Svensson

Vissa skulle påstå att Rune redan är medlem.


Är det så?

Rune skulle säkert kunna vara med i JHRF eller MRO men då får man förutsätta att det finns en internkoll hos berörda organisation att kunna genomskåda honom om det handlar om något annat än museitrafik. Det måste ju finnas vissa kriterier som Rune måste uppfylla för att kunna vara aktuell för ett medlemskap. Om F 1200 och Årgångståget dyker upp på pendeltågsstationen i Rotebro kl 8 en måndag och börjar ta ombord pendlare så kan man väl misstänka att Rune kör med falska kort...

Ante

Men alltså... Ponera att jag köper ett ånglok och ett par 30-talsvagnar. Om jag kör Stockholm-Uppsala t.o.r. någon gång var tredje månad så får jag vara med i JHRF och mina fordon klassas som museifordon. Om jag istället kör varje dag så misstänks att jag "kör med falska kort" och jag får inte vara med. Varför? Om syftet med museifordonen är att visa hur ett gammalt tågsätt ser ut och bjuda resenärerna på en upplevelse så är det väl bättre att köra varje dag istället för fyra gånger om året?


Hela tråden: