"Museifordon" - ny omgång (Fordon: allmänt)

av Micke Carlsson, Wednesday, October 21, 2009, 20:06 (5302 dagar sedan) @ NerdBoy

Riktigt, men du måste fundera på varför det skulle kunna vara aktuellt att ge en viss grupp fordon någon form av lättnad.

Om du kör varje dag, varför ska dina fordon få vara tekniskt annorlunda/sämre än andra fordon som också kör varje dag? Att köra "ofta" är alltså diskvalificerande.

Men OK, det finns några det är synd om - museisnubbarna, som vill hålla liv i det gamla fina osv. Under vilka omständigheter skulle man kunna låta dem fila på med sitt gamla skrot som inte passar in i aktuella bestämmelser?

Mja, först måste ju snubbarna vara lite extra fantastiska på nåt sätt. Vill visa gammal teknik, tjänar inte på det, gör det för den goda sakens skull. Ja, det skulle vi kunna stödja. Men på vilket sätt? Vi vill ju inte att varenda småskojare i spåren plötsligt ska börja kalla sig "fina" och kunna börja åka omkring med skrot de också? Eller för den delen att snubbarna själva börjar utnyttja sina förmåner på ett "otillbörligt sätt".

En definition som valts tidigare har då varit ungefär "gammalt utgånget fordon, körs inte så mycket" och "tar inte jobb från annan trafik" om man ska sammanfatta innebörden. De två första diskuterar vi men den sista verkar ingen komma ihåg att den varit på tapeten förr, och fortfarande är relevant trots avreglering hit å dit. Den är relevant för att peka ut dem som "det är synd om".

VEM kör VAD och HUR. Där är frågorna som ska besvaras för att komma i mål.


Hela tråden: