Treskenigt spåravsnitt Gullberna-Karlskrona? (Järnväg allmänt)

av Gunnar Ekeving, Sunday, August 14, 2011, 20:54 (4639 dagar sedan) @ Kjell Aghult

I sjätte signalsektionens arkiv finns lite material [siiö dnr Bs 29/55] som styrker antagandet att det inte blev treskensspår på sträckan, i varje fall inte 1957:

Vid sammanträden i januari och februari 1957 i Karlskrona "angående bangårdsfrågan därstädes" fastställs att "treskensspår Gullberna - Karlskrona ansågs f n icke ge någon större lättnad för tågföringen utan borde kunna skjutas framåt i tiden". Att man skulle få en lättnad i tågföringen genom att klämma in all trafik på ett treskenigt enkelspår är osannolikt, mera troligt att man ville få dubbelspår för normalspårstrafiken och låta smalspårstågen utnyttja ena spåret i dubbelspåret.

Denna hypotes styrks när distriktschef Kuylenstierna skriver den 14 april 1957 till SJ elektrotekniska byrå bl a att "planerad ombyggnad av smalspåret mellan Gullberna och karlskrona till treskensspår skjutes på framtiden". Att bygga om smalspåret för att även kunna ta hand om normalspårstrafik men överge det befintliga normalspåret verkar ganska långsökt, så jag tror man på sikt ville ha ett dubbelspår. Att distriktet såg normalspåret på sträckan som en trång sektion understryks av att Kuylenstierna i samma skrivelse kräver centralt manövrerade växlar i både Gullberna och Karlskrona, samt linjeblockering på normalspåret mellan dessa platser, detta för att kunna avveckla trafiken "utan förseningar och utan ett stort uppbåd av personal". En blockpost borde ordnas vid Bergåsa, där man kunde merutnyttja befintliga huvudsignaler som skyddade de automatiska fällbommarna.

Elektrotekniska byrån var med på noterna, och skickade den 28 september 1957 ett förslag till linjeblockering för normalspåret och med blockpost vid Bergåsa. Dock tyckte man inte att blocksignalerna skulle vara beroende av fällbommarna, utan föreslog separata V-signaler.

Jag har inte hittat några uppgifter om att treskensspår faktiskt byggdes på sträckan, däremot antyder nedan återgivna signalbeskrivning för Karlskrona att det fanns lite treskensspår vid infarten:

[image]

Redan månaden innan hade man gjort ett förslag till växellyktor för treskensväxeln vid infarten i Karlskrona:

[image]

Om signalsäkerhetsanläggningen verkligen utformades på det sätt som framgår av signalbeskrivningen vet jag inte, men beskrivningen var spritduplicerad vilket man nog inte gjort sig besvär med om det bara gällt ett förslag.

Dessvärre vet jag inget om det ställverk som ordnades vid Karlskrona, men man lär ha återanvänt en elektromekanisk ställarapparat från någon station som fått sin signalsäkerhetsanläggning moderniserad


Hela tråden: