Tack Kjell (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Conny Sernfalk, Monday, February 18, 2008, 13:29 (5912 dagar sedan) @ Johan Vinberg

"Litet kanske också kan sökas i uppdelningen Linköping/Vadstena/Lakvik med flera vilken till stor del är följden av agerandet hos en stark person under uppbyggnadsskedet och bristen på samarbete inom och utom föreningen."

Minns Unver på den s.k Järnvägsmuseala riksdagen i Rimbo 1969. Deltagande föreningar var dåvarande Linköpingsföreningen med Unver i spetsen, SRJmf och JTJ som nyligen flyttat verksamheten från Dannemora till Jädraås.
Året innan hade samma konferens ordnats då i Linköping med om jag inte missminner mig éxtra ångtåg med E2 1329.
Unver ville ha samarbete (kanske på sitt sätt). Men eftersom JTJ ej ville vara värd för kommande års riksdag föll en mer organiserad fortsättning.

Minns det gick en skröna att Unver sedan inte ville satsa på museijärnväg i Vadstena då han krävde cykelavstånd för egen del .........
Ja han var en säregen man ....
Att föreningen inte var en juridisk firma utan låg på Unver själv kanske bidrog till den ibland uppblossande diskussionen om smalspårsångloken i Linköping som skickades till skrot i sent skede. Har för mig jag har en gammal tidning hemma där Unver hävdade att föreningen aldrig var engagerad i loken utan att det var en ren uppställningsplats från SJ:s sida. Genom inlägg i forumet har denna bild korrigerats och nyanserats......


Hela tråden: