T-bana 2 Östermalmstorg-Ropsten fyller 50 2 September. 1975? (Bana)

av Harald, Sunday, July 16, 2017, 12:47 (2476 dagar sedan) @ Leif B

Planen från slutet av 30-talet omfattade omställning av innerstadsspårvägen till trådbussar. Den var indelad i fem etapper av vilka den första genomfördes 1941. När man sedan återupptog nedläggningen följde man till en början i stort sett den gamla planen, fast med cirka 20 års förskjutning. Dock blev det inte trådbussar utan dieselbussar.

Etapp 1: Nedläggning av linje 11 och norra delen av linje 2. De ersattes med trådbusslinjerna 41 och 32 år 1941.

Etapp 2: Nedläggning av linjerna 3, 5 och 9 skulle ske 1942. Linje 9 lades 1957 p.g.a. minskat behov av trafik efter att den sammanbindande tunnelbanan öppnats. Linje 3 lades ned 1960 som den första i den beslutade totalnedläggningen. Linje 5 lades ned 1962.

Etapp 3: Nedläggning av linjerna 1 och 2 skulle ske 1944. Det gjordes 1963 (linje 2) och 1964 (linje 1).

Etapp 4 omfattade linjerna 6, 10 och 14 och skulle genomföras efter 1944. Linje 14 var linjen Vanadisplan-Djurgården via Sveavägen. Den lades ned 1947 p.g.a. tunnelbanebygget under Sveavägen, men ersattes av linje 7. Den etappen genomfördes alltså 1967 samtidigt med etapp 5, linje 4 som under tiden hade delats i två linjer, 4 och 8.


Hela tråden: