Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963 (Arkiv/forskning/litteratur)

av petersp, Saturday, December 12, 2020, 19:20 (1230 dagar sedan) @ petersp

Hej kära all!

jag hade aldrig trott att få så många svar på min fråga. De mesta har ställt en massa ny frågor så jag skall försöka att svara dom kumulativt:

Det vara några frågor om jag är säkert att jag kom in til Sverige via Danmark (Puttgarden-Rödby och sent vidara til Sverige).

Svaret här är att jag är 100% säkert och det beror på att mina föräldrad hade flytt från Öst-Berlin till Väst-Berlin i 1960 strax innan Muren hade byggds i 1961. De vågade inte att åka bil eller tåg genom Öst-Tyskland fram til 1971 för dom gällade som "Republik-Flyktingar". Med "Grundlagenvertrag" mellan Öst- och Västtyskland det var reglad och därefter familjen vågade åka til Sverige med Bil via Sassnitz-Trelleborg til exempel. Fram detta perspektiv är klart att jag hade flygit till från Berlin till Hamburg (jag har ett foto framför gamla flygplatsen Tempelhof i Berlin).

Jag har nu också hittat mitn gammal Barns-Pass som visar ett stämpel av 10 Mars 1963 och det var dagen jag kom til Sverige. Man ser Ordet "Inrest" och Datum 20. Mrs 1963 och längre ner namnet av Tullstationen men detta namn är inte komplett. Man ser bara slutet som heter "ltofta", så detta är nog platsen jag kom in til Sverige. Jag får leta lite längre att får fram var det var.

Datum 20. Mars 1963 menar nu också att det kann inte har varit fågelvägsrouten som öffnade inte förran Maj 1963 (som fanns i flera svar nedan.

En annan fråga var om jag kom ihåg om tåget gick övernatt. Det vet jag faktiskt inte säkert men jag vet att jag kom fram til Nässjö vid dagstiden (antagligen tidigt eftermiddag). Jag tror att det var nästan omöjligt att resa från Hamburg til Nässjö via tågfärja etc. inom en dag så jag antar att det gick från Hamburg på kvällen/eftermiddag den 19. Mars men det är jag inte säkert på.

Vad jag vet nu från ett brev min fostermor skrev til min familj i Berlin är att min Hemresa var på den 10. Juni 1963 från Jönkping Central kl. 15.13. Det skulle nog vara möjligt att hitta någon tidtabell som visar exakta tåg. Den gick i alla fall direkt til Hamburg och sent var det flyplan til Berlin igen.

Sammanfattning är att jag inte vet för mycket över tåget som jag kom med til Sverige men jag är nästan säkert att jag reste om dagen (inom Sverige) och kom fram til Nässjö någon tid på eftermiddag eller middag. Jag tror nästan säkert att vi hade kommit via Hässleholm.

Tack så hemskt mycket för ert interesse. Jag ska försöka att få fram mer informationer fram min familj och fosterfamilj och lägga in resultater.

Önskar ett jättetrevligt helg till alla!
Peter


Hela tråden: