Fåglavik (?) 1969 (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Sunday, March 12, 2023, 20:00 (382 dagar sedan) @ Baloo

Jag roar mig med att försöka platsbestämma bilder från min ungdom. Här är nu en något oskarp bild tagen bakåt från sista vagnen i ett norrgående tåg, från 1969-10-17 (en fredag) på Västra stambanan i närheten av Herrljunga.

Mina anteckningar säger att det mötande tåget är en Xoa8 (kan det alternativt vara en Xoa5?). För mig liknar landskapet och kurvan en plats strax NO Fåglavik, ca km 370. Det skulle då enligt grafiska tidtabellen för 1969 kunna vara så att jag åker med tåg 42 mot Stockholm som tidtabellsenligt möter 481 från Nässjö (som ska vara ett X-tåg) just vid Fåglavik, ca kl 9.47. Ljusriktningen skulle kanske också kunna stämma med denna tid. Men givetvis kan tåg avvika från tidtabellen även om mitt minne är att det var ovanligt på den tiden.

[image]


Det borde stämma bra med Fåglavik. Den kombinationen av bank i kurva och utsikt är inte något som förekommer på speciellt många ställen på Västra stambanan. Särskilt inte kring Herrljunga. Orienteringstavlorna syftar förmodligen på plankorsningen som börjar synas från den punkten (om det inte vore för det mötande tåget) tåget befinner sig på.

Instämmer. Och det är helt klart en Xoa5.


Hela tråden: