SS C4 och C5 i Högdalshallen 1964. Stationering (Fordon: allmänt)

av Leif B, Thursday, February 23, 2023, 22:18 (427 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

****
C5-vagnarna kom senare att tillhöra Nybodahallen, där jag fotograferade C5 2904 på 1990-talet.

[image]

Annars har ju C5 rullat på Blå linjen.

****
Ja, det gick inte bara på Bana2, men ganska länge sågs de där.
Jag åkte med dem ett flertal gånger Mälarhöjden--T-Centralen.

På foton har jag sett att de gått på Bana2 eller Röda linjen. Och vagnarna är ju byggda under 1960-talet och då fanns ju inte Bana3 eller Blå linjen, så man förstår ju att de måste ha rullat någon annanstans än på den Blå linjen.

Men själv har jag bara sett dem på just Blå linjen eller Bana3. Och alla jag pratat med som berättat om vagnarna har brukat prata om vagnarna om när de rullat på just Blå linjen. Så jag har nog alltid sett dem som just hemmahörande på Blå linjen.

Sedan tror jag att det just är vagnarnas tillvaro på just Bana3 eller Blå linjen som gjort vagnarna legendariska. Det är på den Blå linjen som Kymlinge ligger, dvs spökstationen som aldrig öppnats. Myterna om C5 är ju att de kallats Silverpilen och att dessa då skulle gå som spöktåg med folk till och från Kymlinge. Och det bör ju vara när vagnarna på riktigt rullat i trafik på just den linjen som gjort att dessa myter och historier uppkommit. C5 och Kymlinge har ju blivit en legend :-)

C5:orna har under olika perioder varit stationerade i Nyboda (TUB 2 = röd) och Rissne (TUB 3 = blå). Tyvärr minns jag inte när de var i Rissne men 1984 fanns de i Nyboda och jag tror att det var efter att de kommit tillbaka från Rissne.

På TUB 1 (gröna) ha de aldrig varit stationerade, men säkert provkördes 3001 och ev någon yttliggare vagn på TUB 1 innan TUB 2 öppnades.


Hela tråden: