SäNJ BCo 5043 (Fordon: vagnar)

av Sven Bårström, Monday, September 17, 2018, 09:44 (2041 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag har bara tillgång till 1956 års version av str 420, så historien före och efter är jag osäkrare på. Enligt denna version har 8038 vanlig Vaporångvärmeledning och saknar genomgångsledning för belysning från centralbatteri i resgodsvagn. Nr 8037 (trävagn) har denna kvar och i övrigt normal belysnings- och värmeutrustning för gång både på EJ och SJ. Jag har absolut för mig att också 8038 tidigare haft belysningsgenomgångsledning, konstigt vore det annars. Att den tidigare i stället för ångvärme skulle ha haft varmvattenvärme verkar underligt för mig, men kanske det... Varmvattenvärme hade ju den ombyggda VBHJ-stålvagnen (SJ EBC07a nr 8086), som var motorvagnssläp i slutet av 30-talet.
Det förefaller mig uppenbart att såväl 8037 som 8038 under EJ-tiden (kanske också senare) använts i direktvagnskurs Stockholm - Nässjö - Kalmar, annars fanns väl ingen anledning att utforma dem med täckta övergångar.
E-littererade vagnar hade ett ganska stort omloppsområde. I Boråstrakten gick under 50-talet allmänt E-vagnar från de flesta banor inom E-nätet. Dessutom var f d GDG- och SWB-vagnar ganska vanliga, liksom en del vagnar med SJ-ursprung. Såvitt jag förstått var E-vagnarna tekniskt sett ganska standardisereade; oftast handlade det om elbelysning med ström från centralbatteri. Inredningsmässigt kunde de naturligtvis se olika ut, men inte mer än att de på de flesta håll passade för trafiken.
Sven B


Hela tråden: