SäNJ BCo 5043 som kursvagn till Stockholm (Fordon: vagnar)

av Mattias Jansson, Friday, September 28, 2018, 10:02 (2027 dagar sedan) @ Gunnar Olson

- - -
Någon annan direktvagnskurs Stockholm - Kalmar och åter, än i tågen 99/100, har väl inte funnits, i varje fall inte på 1950-talet.


Jodå. När 99/100 dragits in (p.g.a. kolbrist) under vintertidtabellen (1951?) gick den nordgående direktvagnen till Stockholm under vintertidtabellen i tåg 404 (från Kalmar tidig eftermiddag). Jag är osäker på om vagnen i motsatt riktning gick i tåg 403 (från Nässjö tidig eftermiddag) eller i tåg 405 (från Nässjö tidig kväll). Jag lutar dock åt att det var 403. Detta varade så länge persontågen var loktåg, vilket väl var till 1954.

- - -


Hur det var på EJ-tiden vet jag inte, men gissar att snälltågen på linjen Kalmar-Nässjö tillkom sedan SJ tagit över.


Nej, de tågen hann börja gå redan under privatbanetiden. I min tdt från våren 1930 finns de inte, däremot i juni 1931. Eftersom KJ och SäNJ fick varsitt H3-lok (SJ A5) levererat just 1930 så tippar jag att dessa snälltåg startade i samband med den leveransen, sannolikt alltså tidtabellsskiftet 1930 (eller möjligen senare under 1930 eller under första halvan av 1931). Och leveransen av rubricerad vagn 1931 torde även den ha haft med den här nymodigheten att göra.

I 1931 års tdt heter de 17 och 18, nummer som sammanfaller med SJs snälltåg 17-18 Stockholm-Nässjö och åter. Om man därför ska betrakta dessa som helt genomgående Stockholm - Kalmar, eller som två olika tåg på olika banor, men med samma nummer och genomgående vagnar, är väl en smaksak.


Intressant! Kan du se om tågen gick året om på 30-talet? I vintertidtabellen 1939/40 där "De statliga järnvägsbolagen" står som ansvariga finns inga snälltåg, men väl kursvagnar i ett persontågspar.

Jag har tidtabeller från juni 1931 och juni 1939, men inga däremellan, men i båda dessa anges de utan tidsbegränsning.

Ännu i juni 1939 avsåg man alltså utifrån vad som står i tidtabellen att köra hela trafikåret 1939-40; att sedan andra händelser av världspolitisk karaktär kom emellan är en sak som tidtabellsläggarna inte gärna kunde sia om.

Så min gissning är att de var året-runt-tåg, och att det du ser i vintertidtabellen 1939 beror på krigsutbrottet snarare än att de varit tänkta som säsongståg.


Hela tråden: