Trångt i Vislanda. Fågelsta m fl. Edit: Nättraby (Järnväg allmänt)

av Kjell Friberg @, torsdag, april 08, 2021, 22:09 (201 dagar sedan) @ Leif B

Lite mer funderingar kring tillkommande smalspårsbanas korsning av befintligt normalspår (har kanske behandlats förr i forumet:-) ):

Korsande smalspår över ett befintligt normalspår på smalspårsviadukt över normalspåret fanns i Bäckefors som du nämnt samt i Munkedal, Lärje, Fågelsta, Skänninge, Deje, Ockelbo, m fl.

Uddevalla kom smalspåret före normalspåret så det var lite annorlunda.


Korsande smalspår under ett befintligt normalspår fanns i Vislanda, Pålsboda, gluggen för VGJ under VSB öster om Olskroken som du också nämnt, Stavsjö, Lerbäck m fl.

Plankorsningar (spårkors) smalspår/normalspår fanns i Vara, Stenstorp, Åseda, Kimstad. Var mer?

Givetvis finns massor av torvbanor och liknande som korsar normalspår men det bär kanske för långt att utreda.

Andra frågor som någon kanske vet mer om: I Ullared var väl smalspåret FJ först, men skedde korsning över eller under Varberg-Ätran eller med spårkors? Motsvarande frågeställning i Vetlanda och Sävsjöström. Och hur skedde NKlJ korsning med normalspåret Karlstad? Korsningen mellan de två olika smalspåren 600/1067 i Nättraby?


Nej, Fågelsta hade plankorsning. Likaså i Öxnered och Herrljunga.

Däremot var det planskilt (bro för smalspåret) i Hamrångefjärden,
Linköping och Munkedal. Likaså i Albano, där smalspåret dessutom har dubbelspår.

Edit: Nättraby hade naturligtvis smalspår både över och under, men det det smalaste spåret gick underst.

Kimstad kan läggas till de stationer där smalspår och normalspår korsade i plan.


Hela tråden:

 

powered by my little forum