Trångt i Vislanda. Fågelsta m fl. Edit: Nättraby (Järnväg allmänt)

av Karlsson @, MARIESTAD, fredag, april 09, 2021, 08:30 (32 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Lite mer funderingar kring tillkommande smalspårsbanas korsning av befintligt normalspår (har kanske behandlats förr i forumet:-) ):

Korsande smalspår över ett befintligt normalspår på smalspårsviadukt över normalspåret fanns i Bäckefors som du nämnt samt i Munkedal, Lärje, Fågelsta, Skänninge, Deje, Ockelbo, m fl.

Uddevalla kom smalspåret före normalspåret så det var lite annorlunda.


Korsande smalspår under ett befintligt normalspår fanns i Vislanda, Pålsboda, gluggen för VGJ under VSB öster om Olskroken som du också nämnt, Stavsjö, Lerbäck m fl.

Plankorsningar (spårkors) smalspår/normalspår fanns i Vara, Stenstorp, Åseda, Kimstad. Var mer?

Givetvis finns massor av torvbanor och liknande som korsar normalspår men det bär kanske för långt att utreda.

Andra frågor som någon kanske vet mer om: I Ullared var väl smalspåret FJ först, men skedde korsning över eller under Varberg-Ätran eller med spårkors? Motsvarande frågeställning i Vetlanda och Sävsjöström. Och hur skedde NKlJ korsning med normalspåret Karlstad? Korsningen mellan de två olika smalspåren 600/1067 i Nättraby?


Nej, Fågelsta hade plankorsning. Likaså i Öxnered och Herrljunga.

Däremot var det planskilt (bro för smalspåret) i Hamrångefjärden,
Linköping och Munkedal. Likaså i Albano, där smalspåret dessutom har dubbelspår.

Edit: Nättraby hade naturligtvis smalspår både över och under, men det det smalaste spåret gick underst.


Kimstad kan läggas till de stationer där smalspår och normalspår korsade i plan.

Har någon nämnt Håkantorp och Åtvidaberg? Ovanligt pedagogisk bild från Sockna.

Sedan har vi ju Växjö med sina varianter. Låt gå att det inte var några korsningar där två tågspår möttes men det berörde tågspår för 891 och 1435 som korsades av sidorspår. 1067/1435, 891/1435 och 891+1067/1435 fanns. Sedan den ganska långa lösningen där 1067 tog sig från sydöstra änden av bangården till den nordvästra och stora delar av 891-bangården korsades med hjälp av treskensspår.

Ska man räkna in märkliga lösningar så kanske Västervik kvalar in? Lokstallet fick normalspår i ett skepp efter att norra banan breddats. För att nå det fick man åka zick-zack på treskensspår för att nå rent 1435-spår in i stallet.


Hela tråden:

 

powered by my little forum