Bevarande ... nationellt intresse (Fordon: lok)

av Conny Sernfalk, Monday, March 09, 2009, 17:20 (5527 dagar sedan) @ HP

Tack för åsikter och klargöranden Henrik. Det är positivt att du och flera andra som innehar positioner inom branchen visar vad man tycker. Åsikter o ståndpunkter som jag respekterar till fullo men inte alltid delar.
"Nationellt intresse" kanske är ett vanskligt begrepp men måste ändå finnas som en hörnsten för Järnvägsmuseum antar jag. Därmed inte sagt att udda lok/rullande materiel som betytt något särskilt eller representerar något speciellt eller en utveckling kan vara av nationellt intresse.
Även om bevarandeplanen kanske inte blivit ett verktyg på allvar få fram resurser är det bra att den finns och jag kan förstå att valet mellan framförallt G9 och G10 var lätt kring vilket lok som skulle ingå i bevarandeplanen

Samtidigt är det lätt att blanda ihop begrepp som nationellt intresse med resurser. Jämför JVM 1970 när det nationella intresset endast innebar införskaffning av 1 ånglok av typerna E, B, R och A6. Sedan var målet nått. Inget mera skulle räddas och helst skulle JVM avyttras till någon utomstående part så att det inte belastade dåvarande SJ. Det hade blivit ett stillastående museum med mkt knapphändiga resurser som mer eller mindre tvingats att hårdprioritera. Inte alls den roll JVM har idag och avsevärt mindre även av annan rullande materiel än ånglok hade bevarats.
Hade vi varit i England däremot kanske ribban legat ännu högre idag och fler lok/vagnar kunde sägas tillhört nationellt intresse (kanske en viss G9:a :-) ) och resurser funnits att satsa på ett annat sätt.

Hade JVM, GDJmf eller annan part haft en bättre kostym hade loket förmodligen redan bevarat någon annanstans än HC, särskilt om det endast rört sig om fraktkostnad och utbyte av något B/E2/E10 lok. Det är väl så verkligheten är idag. S.k ekonomiska kriser brukar samtidigt medföra några nya miljardärer. Vem vet. Kanske någon rik knös vill bekosta en tung last t/r Hillerstorp?


Hela tråden: