Bevarande (Järnvägs- och Museiföreningar)
Hej!
En körklar DEVA i Sverige vore helt fantastiskt! Missförstå mig inte, jag vill inte heller att VB X 3 försvinner, och jag vill gärna se en DEVA bli renoverad.
Jag vill dock fortfarande ställa frågan vad som är realistiskt:
A) Att bevara en DEVA från varje spårvidd om möjligt?
B) Att bevara en DEVA från varje bolag som finns kvar?
C) Att renovera alla Devor som finns kvar oavsett status?
D) Att bevara en DEVA i Sverige?
E) Att det finns en DEVA kvar alls? (Den i Danmark)
Alternativ E är redan i hamn, och alternativ D är ju inte omöjligt, men om man väljer det är frågan vilken DEVA man ska satsa på? Och då är ju frågan om just VB X 3 är den som har bäst förutsättningar?
Hade X 3 haft bokstäverna SRJ, GJ, VGJ, DONJ eller NVHJ framför hade nog saken varit biff. Men nu står det VB på den. Alla föreningar har av naturliga skäl sina prioriteringar, men risken är ju rätt stor att VB X 3 faller mellan stolarna till slut på grund av just dess ursprung kombinerat med en enorm arbetsinsats för att någon gång få den att rulla för egen maskin.
Måste dock säga att den som tar hand om VB X 3 och ger den en skyddad plats inför framtida stordåd är värd en stor guldmedalj!
Mvh Henrik Reuterdahl, i egenskap av privatperson